Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

APA YANG TELAH AKU SUMBANGKAN?

ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WASAHLAN YA REJAB..

post sahabat kat fb
Hari ini adalah 1 Rejab 1434. Alhamdulillah pembukaan pada hari ini adalah sangat mantap. Hal ini kerana selama belajar di universiti ini..inilah kali pertama beriadah di pagi hari..maen bola keranjang gitew..namun pada tahun terakhir ini (insya Allah) Allah bagi juga untuk merasa nikmat itu, wah!!!

Dikatakan hari yang mantap, kenapa?
sebab- jawapan umumnya ialah dapat menyihatkan tubuh badan..sekurang-kurangnya keluar gak la peluh tu xde la asyik 'menternak lemak' jew koje.
-dapat eratkan silaturrrahim
-dapat 'happy-ii'
-n so on (depends on individual to describe it)
-dan yang penting sekali adalah bermain adalah bukan hanya sekadar bermain, pergi main then balik tanpa dapat apa-apa input.

Selepas bermain, kami sambung dengan sedikit pengisian. isunya apa yang blh kt kita kaitkan antara bermain bola dengan kehidupan kita. Maklumlah ada antara kami tak pernah pun main bola, ada yang malu-malu dan ada yang memang yang 'expect' dah...apa yang kami fokuskan di sini ialah kepada yang masih malu-malu dan teragak-agak untuk 'shoot' bola ke dalam net (entah bhs yg betulnya apa?)memang pada permulaannya ia sangat lah sukar dan kita tidak tahu apa yang akan berlaku akan tetapi bila ada banyak percubaan ada  juga yang  berjaya menjaringkannya. Begitu jugalah dengan diri kita, mula-mula memang takut untuk melakukan perubahan namun apabila ada tekad yang tinggi boleh jer kita melakukan perubahan pada diri. 

Di dalam masyarakat pula apakah kita dapat sumbangkan untuk mengubah masyarakat dalam masalah sosial. Apakah sumbangan aku? selama aku hidup ini apa yang telah aku sumbangkan untuk membantu agama Allah? Mampukah menjadi khairun ummatin seperti mana yang di sebut dalam Surah Ali- Imran ayat 110.


'Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)'.
 
 
 
#Semoga saya, awak, dia dan mereka mampu menjadi 'khairun ummatin.
# Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan temukanlah kami dengan bulan Ramadhan. Amiin....
 
 
 
wassalam..
Adios..
 

No comments:

Post a Comment