Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Aku juga ingin menjadi sepertinya...InSyaAllaH!!!

“Ya ALLAH..sejuknya kelas,ada ustazah..”
“Ustazah ambik course Tesl????”
“Ustazah,mari la beli kat sini…macam-macam lauk ada..”
“Dari sekolah agama ke?” “laaa..ingatkan ambik course Bahasa Arab/Pendidikan Islam..”
“Anak tok imam ke??”
“Macam mana boleh tergerak nak pakai tudung labuh??” . . .
Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran buat ALLAH, pemilik segala yang ada di langit dan di bumi. Tuhan yang Maha mentadbir sekalian alam. Maha pemberi hidayah dan petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Termenung sejenak Nisa’, memikirkan betapa pemurah dan penyayangnya ALLAH..Allahurabbi.. terkadang malu rasanya… Terlalu baik ALLAH terhadap dirinya, sedangkan dirinya????..seringkali lalai dari mensyukuri nikmat Nya..

Kadang-kadang mati akal Nisa’ nak berdepan dengan soalan-soalan yang diterimanya.. tiada jawapan yang khusus untuk diberi.. “Alhamdulillah…semuanya dengan izin ALLAH..” Tu lah mungkin jawapan terbaik yang boleh diberi.. kadang-kadang, senyum aje ..^_^ Fitrah manusia, akan sentiasa berhajat kepada kebaikan dan perkara yang terbaik..
Nisa’ menyimpan impian untuk bertudung labuh sejak dari sekolah menengah lagi.. Setiap kali Nisa’ melihat muslimat yang bertudung labuh,sering kali hatinya cemburu, sedih, sayu T_T. Dan setiap kali melihat muslimat lain bertudung labuh juga, Nisa’ rasa tenang sangat dan sayang pada mereka walaupun tak kenal.. Hatinya selalu bermohon agar ALLAH pilih juga dirinya untuk bertudung labuh.. ALHAMDULILLAH.. Setiap kali bersama sahabat-sahabat usrah ketika di matrikulasi, Nisa’ rasa betapa kerdil dirinya..ALLAH..jauh beza kalau nak dibandingkan dirinya dengan sahabat yang lain..perasaan rendah diri sentiasa membaluti hati..
Setahun berlalu hidup Nisa’ di matrik..dan syukur sekali lagi kerana ALLAH sudi memilihnya untuk meneruskan pengajian di universiti pilihan hatinya.. Syukur dipanjatkan kepada ALLAH, kerana sudi menempatkan dirinya bersama insan-insan solehah lagi..makin bertambah rindunya untuk bertudung labuh..tapi hati masih lagi tak kuat… Di akhir semester 1, Nisa’ nekad..
“Mak..nak beli kain tudung..nak buat tudung labuh”
“nak pakai tudung labuh pulak?”
“tak boleh ke?”
“bukan tak boleh…nantikan buat tak pakai….”
Ya ALLAH.. Tuhan sahaja yang tahu betapa pedihnya hati saat tu..perbualan di telefon di ditamatkan.. Bertemankan air mata Nisa’ hari tu.. “ya ALLAH” Bagi Nisa’, mungkin tiada rezekinya untuk menyarungkan tudung labuh..Cukuplah dengan tudung bidang biasa yang sudah cukup sekadar menutupi dada itu.. Maha Memakbulkan ALLAH..
Dipendekkan cerita.. sebelum pulang ke kampung untuk cuti akhir semester, Nisa’ bertekad dengan azamnya.. Dibeli kain untuk buat tudung labuh.. Shopping sakan kat kedai yang kebetulan ada jualan murah time tu..^_^..sekali lagi, niatnya melabur kerana ALLAH..insyaallah.. berhabis sedikit takpe.. Hati sedikit ragu-ragu.. Mujur ada sahabat solehah yang setia memberi sokongan…
“Salam..sahabatku..mohon sedikit nasihat.. ana tahu bukan senang nak tempuh jalan yang dipilih..ukhti, ana nak pakai tudung labuh..tudung dah siap pun..tapi kadang-kadang ragu pun ade..rase macam tak selari dengan hakikat diri..macam mana ye?”
“ wassalam..tahniah sahabatku..hatiku teramat bahagia mendengar khabar berita mu itu.. insyaallah ukhti..yakinkan hatimu bahawa bertudung labuh itu bukan untuk sesiapa,tetapi untuk dirimu sebagai jalan mendekatkan diri kepada ALLAH.. sebagai salah satu cara untuk menutup dan menjaga auratmu..ikhlaskan hatimu dan berdoalah semoga diberi ketenangan dan ketabahan dengan hijrah ini..ALLAH itu maha penyayang lagi pengasih..Dia sayang padamu, kerana itu Dia melorongkan hatimu ke jalan ini..yakin dengan kata hati mu,walaupun kadang-kadang akal menghalang mu..semoga diri mu tetap teguh atas hijrah ini..insyaallahh..^_^ and..welcome to the club..motonya aurat kita maruah kita..tanda kasihnya Pencipta kita..^_~..”
Alhamdulillah.. indahnya bersahabat dengan insan soleh.. Semester 2 menyaksikan sedikit perubahan daripada Nisa’.. tiada kata yang mampu dilafazkan ..hanya puji-pujian bagi ALLAH kerana memakbulkan doanya sejak sekian lama.. Bermula dengan tudung bawal,tudung bidang 45, 60 dan alhamdulillah akhirnya termakbul doanya untuk menyarungkan tudung labuh..
ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH..
Sungguh..nikmat ketenangan memakai tudung labuh sangat luar biasa..terasa diri selamat di balik sehelai kain itu.. Sujud syukur pada Mu ya ALLAH…. “ya ALLAH..ikhlaskan hatiku dengan jalan yang dipilih..sesungguhnya semuanya adalah untuk mencari redha MU..istiqamahkan langkahku ya ALLAH..Sesungguhnya tiada lain yang ku damba..hanya keredhaan Mu agar mengiringiku di dunia dan akhirat.. perelokkanlah akhlak ku jua seiring dengan eloknyanya apa yang terzahir..Tambahkan ilmu ku..kuatkan daku untuk beramal dengannya.. moga ada manfaat yang mampu ku curahkan buat ummah dan agama MU.. buat sahabat-sahabat yang banyak membantu..moga ALLAH membalas yang setimpalnya buat kalian..sesungguhnya Dia lah sebaik-baik Pembalas…”
Meskipun sekarang Nisa’ sudah bertudung labuh, tapi perasaan cemburunya terhadap kesolehan muslimat-muslimat yang lain tetap ada..kerana dia tahu hakikat dirinya yang sebenar..penuh kekurangan.. Bukan datang dari sekolah agama..datang dari keluarga yang biasa.. Teringat kata-kata ustazahnya..:
” kita tak boleh pilih siapa untuk jadi ahli keluarga kita..tapi kita boleh ubah keluarga kita…”
Bukanlah dirinya sempurna..terlalu banyak kekurangan yang perlu diperbaiki lagi..terlalu lemah dirinya dalam mujahadah..kadang-kadang tewas juga.. tapi insya-Allah, satu prinsip yang dipegangnya..
‘ALLAH tidak pernah mensia-siakan hamba-Nya yang berhajat kepada kebaikan..’
Tudung labuh bukan untuk ustazah je..bukan untuk pelajar sekolah agama je..tapi menjadi kewajipan untuk wanita islam yang mukallaf untuk menutup auratnya dengan sempurna.. Insyaallah, sedikit sebanyak pengalaman seorang Nisa’..moga menjadi iktibar dan penguat semangat untuk sahabat-sahabat dalam melangkah menuju penghijrahan.
Yakinlah..tiada yang mustahil..andai ALLAH kata jadi, maka jadilah….
p/s: andai dirasakan coretan ini bermanfaat,kutiplah ia sebagai ilmu..jika tidak, buanglah ia jauh-jauh..mohon teguran dan nasihat untuk setiap kekhilafan….
Wallahu ‘alam..
Kiriman Nisa’ (PendidikMuslimah13.blogspot.com)
copy & paste from: http://www.kisahwanita.com/hanyalah-seorang-nisa
***************************************************************************
Apabila membaca kisah ini,aku dapati kisah ini sedikit sebanyak ada persamaan denganku. Aku yang selalu dahaga untuk berubah ke arah kebaikan tetapi sering kali tewas. Cemburu rasanya dengan penulis di mana dia melaksanakan keinginannya sedangkan aku??? masih tidak terdaya dan sering kali berubah-ubah seperti lalang ditiup angin. Bertapa sukarnya untuk mengISTIQAMAHKAN diri.  Sekiranya kita melakukan perubahan kerana Allah segalanya akan menjadi mudah.
 " Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu melainkan mereka bersedia berubah"

Ya Allah aku memohon hidayah daripadaMu.
Ya Allah kirimkanlah kepadaku seorang sahabat yang boleh membawa diri ini mendapat hidayahMu.
Ya Allah hadirkan seseorang kepadaku untuk memanduku menuju ke destinasi redhaMu dan rahmatMU.
Ya Allah hadirkanlah seseorang yang mana aku  melihat wajahnya aku ingat kepadaMu, kata-katanya sering membuat hatiku terusik dan sering mengingatkan diriku menuju ke jalan yang benar dalam redhaMu.

3 comments:

  1. Assalamualaikum,saudara seakidah ku sayang.. ana doakan moga saudari kuat dalam mengejar apa yang dihajati.. insyallah..yakin.. ALLAH TIDAK PERNAH MENSIA-SIAKAN HAJAT BAIK HAMBA NYA...Insyaallah..

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam..insyaAllah doakan saya.

    ReplyDelete