Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

ucapkanlah..

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah... hari ini kita masih diberikan nyawa oleh Allah Swt untuk menghirup udara di muka bumi ini. Malah Allah juga masih diberi nikmat kesihatan, kekayaan, ketenangan, dan banyak lagi nikmat-nikmat yang tidak terhitung pemberianNya kepada kita..Persoalanan berapa banyak kita mensyukurinya???(errkk). Fikir-fikirkan untuk kebaikan kita bersama. 
sekarang saya ada satu permainan yang InsyaAllah sangat menarik dan semoga dapat menambahkan AMAL, IMAN DAN TAQWA kita kepada pencipta kita. Yang mana kita sering terlupa walaupun ia adalah sesuatu yang mudah dilakukan dan sukar untuk diamal..sekarang jom kita main sama-sama...



" TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH"
  
jom try ni nak......best....amat menarik.....suatu tanda kebesaran Allah....

  cuba ambil cermin, atau apa sahaja yang membolehkan anda melihat bibir anda....

  kemudian ucapkanlah

  "la ilaha illa allah"

  maksudnya, tiada tuhan selain Allah...

  jadi apa anda perasan, apabila anda melihat bibir anda....

  hampir tiada berlaku pergerakkan yang besar pada bibir anda....kan?

  senang kan nak sebut, bibir ringan jer.....jadi kenapa kalimah ini dijadikan oleh Allah begitu    senang untuk bibir sebutkan...?

  untuk memudahkan hambaNya yang BERTAKWA untuk mengucap kalimah inisebelum mati....

  walaupun kalimah ini ringan dibibir, namun berat untuk dilaksanakan...

  para ulamak dahulu kala menulis berpuluh puluh kitab, hanya untuk menafsirkan kalimah yang amat ringan bibir kita laksanakan....betul tak...cuba try lagi...ringan je nak sebut...

  ingat.....siapa yang meringankan diri dia untuk mengucap kalimah ini, nescaya Allah akan meringan bibir dia untuk mengucap kalimah ini semasa maut..



Sabda nabi s.a.w.. perbaharuilah iman kamu, tanya shabat, bagaimana ya rasullullah. Perbanyakkan mengucapkan kalimah lailahhaillallah... dari hadist ini ulamak menfsirkan bahawa perbanyakkan dakwah kalimah ini dlm kehidupan seharian dengn menafikan asbab dan mentauhidkan ALLAH, dan berjumpa umat sampaikan hak kalimah ini kpd mereka hati ke hati..insyaALLAH asbab pngrbanan ini ALLAH akan menguatkan iman2 kita.. seperti para nabi n para sahabat.. insyaALLAH.. USAHA ATAS IMAN N AMAL =)

wassalam..

1 comment:

  1. diambil dr status sorg sahabat di fb..semoga bermanfaat.

    ReplyDelete